بهینه سازی ماشین بردار پشتیبان با الگوریتم کلونی زنبور عسل

لینک دانلود

الگوريتم اجتماع زنبورهاي مصنوعي (ABC) يك تكنيك براي حل مسايل بهينه سازي مي باشد كه بر مبناي رفتار زنبورهاي عسل در طبيعت مي باشد. در اين روش هر يك از زنبورها با همكاري مستقيم و اشتراك گذاشتن اطلاعات سعي در به دست آوردن بهترين جواب بر حسب قوانين احتمال دارند .
هر اجتماع در طبيعت از سه بخش منابع غذايي، زنبورهاي كارگر و زنبورهاي غير كارگر تشكيل شده است .بيشترين وظيفه در هر كندو بر عهده زنبورهاي كارگر مي باشد كه شامل : پرورش بچه ها، مراقبت از ملكه و زنبورهاي نر، تميز كردن كندو، تنظيم دماي كندو، جمع آوري شهد، گرده افشاني و … مي باشد. زنبورهاي غير كارگر به دو دسته پيش آهنگ و تماشاگر تقسيم مي شوند . زنبورهاي پيش آهنگ محيط پيرامون را براي يافتن منابع غذايي جديد جستجو مي كنند و زنبورهاي تماشاگر در كندو منتظر رسيدن اطلاعات از سوي كارگرها مي باشند. زنبورهاي عسل از يك سيستم پيچيده براي يافتن اطلاعات در مورد محل و كيفيت منابع غذايي در بيرون كندو استفاده مي كنند .
ارتباط بين زنبورها توسط مراسمي كه اصطلاحا رقصيدن گفته مي شود، انجام مي گيرد. اين زبان ارتباطي بر اساس حركات پشت سر هم از سوي زنبور انجام مي گيرد . اين رقص كه اصطلاحا رقص چرخشي ناميده مي شود، حاوي اطلاعات در مورد مكان و كيفيت منبع غذايي مي باشد . در اين نوع رقصيدن تعداد چرخش نمايان گر فاصله و مدت زمان چرخش نشان گر ميزان كيفيت منبع غذايي ميباشد .در اين صورت زنبورهاي تماشاگر در كندو با ديدن ميزان چرخش، منبع با كيفيت را انتخاب مي نمايد . الگوريتم اجتماع زنبورهاي مصنوعي (ABC) بر اساس ميزان چرخش زنبور و حركت زنبور تماشاگر به سمت منبع با كيفيت استوار مي باشد .
در ابتدا مجموعه اي از منابع غذايي به طور تصادفي (جوابهاي اوليه) انتخاب شده و سپس زنبورهاي كارگر به منابع رجوع كرده و ميزان شهد و كيفيت آنها را بررسي كرده و به كندو بر مي گردند و اطلاعات خود را در اختيار زنبورهاي تماشاگر قرار مي دهند.
سپس هر زنبور به محل حركت مي كند و بر اساس اطلاعات يك منبع در همسايگي آن اختيار مي كند. يعني زنبور بر اساس نوع گل و ميزان شهد آن تصميم مي گيرد كه محل جديد بماند يا به محل قبلي برود . زماني كه مقدار منبع غذايي تمام شد به يك منبع جديد يافت شده توسط زنبورهاي پيش آهنگ، حركت مي كنند و اين روند تا بر آورده شدن نيازها تكرار مي شود .

اگر قصد دارید از الگوریتم کلونی زنبور عسل در پروژه خود استفاده کنید، یا میخواهید ماشین بردار پشتیبان را بهینه کنید ، این پروژه برای شما مناسب می باشد.

1 دیدگاه دربارهٔ «بهینه سازی ماشین بردار پشتیبان با الگوریتم کلونی زنبور عسل»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *