تولید توزیع شده

حضور همزمان در بازارهای منطقه­ای مختلف، هم برای تامین­کننده وهم برای تولیدکننده امری اجتناب­ناپذیر است. این پیکربندی به دلیل رقابت شدید، با خلاقیت بالا و به منظور حصول نتایج با کارایی مطلوب، مطرح شده­است. محیط رقابتی جهانی، نیاز ممتد برای شناسایی و به­کارگیری چشم­اندازهای جدید تولید، متد­های سازگارشده وتکنولوژی­های به روز را تحمیل می­کند. مهمترین چشم­انداز در چنین محیطی بهره­گیری از ساختارهای توزیع­شده است. قدرت رقابتی ساختارهای توزیع­شده در این قابلیت آن­ها نهفته است که می­توانند عناصر تشکیل­دهنده را به صورت شبکه­ای همروند، مشتری­مدار و با ساختار و فرآیند جدید شکل­دهند. کار در محیط­های توزیع­شده سازگاری­پذیراست ضمن اینکه سیستم­ها وتجهیزاتی یکپارچه وجود دارند که به خوبی مجدداً پیکربندی می­شوند و تکنولوژی­هایی که می­توانند اطلاعات را به دانش تبدیل کنند، تا بتوان تصمیم­گیری بهتری داشت. تمامی این مزایا روند حرکت به سمت تولید توزیع­شده را پرشتاب­تر کرده­است[4].

2.3.1چشم­اندازها ومفاهیم تولید توزیع­شده

درطول مسیری که به سمت تولید توزیع­شده طی شده­است، اصول ومفاهیم پیشرفته­ای از تولید ومدیریت ارائه شدندکه به مرور زمان با پیشرفت فناوری رشد مطلوبی داشته­اند. مهمترین این اصول، تولید باریک[1] در سال 1988، تولید چابک [2]در سال 1994، کارخانه­های فرکتال[3] در سال 1995، تولید هولونی [4] در سال 1998 بوده است. در حال حاضر نیز سیستم­های چند عاملی[5] به عنوان پلتفرمی پیشتاز در تولید توزیع­شده مطرح شده­است[4].

تولید باریک

تولید باریک ویا سازمان­های باریک که به طورخلاصه باریک نامیده می­شوند یک فعالیت تولیدی است که تمامی هزینه­های منابع را برای هدفی به کار گیرد که برای مشتری ارزش­آفرین باشد و هر فعالیت غیر ارزش­زا را حذف می­کند. از دیدگاه مشتری، یعنی کسی که محصول یا سرویسی را مصرف می­کند، ارزش به فعالیت یا فرآیندی اطلاق می­شود که وی حاضر است برای آن هزینه پرداخت کند.

تولید باریک، مخصوصاً، بر این ایده تمرکز داردتا ارزش را با کار کمتر فراهم آورد. این ایده نخستین بار توسط سیستم تولید تویوتا مورد استفاده قرار گرفت. از این رو گاهی تحت عنوان تویوتیسم معرفی می­شود.

برای بسیاری از افراد، این دیدگاه مجموعه­ای از ابزار است که به تعریف و حذف ضایعات تمرکز داردو تمرکز اصلی بر بهبود جریان و هموار کردن کاراست. در نتیجه حذف ممتد ضایعات از سیستم مدنظر است نه ضایعات برای هر تولید جداگانه.

ایده تولید باریک، همچنین به صورت مجموعه­ای از مفاهیم که اتصال سستی دارند و با هدف کاهش هزینه­ها با هم همکاری کرده­اند، نیز تعریف می­شود. این اصول شامل پردازش کشش، کیفیت عالی برای نخستین بار، کاهش ضایعات، بهبود مستمر، انعطاف پذیری، حفظ ارتباط طولانی­مدت با تامین کننده، خودمختاری، تراز کردن بار و کنترل بصری جریان کار است[5].

تولید چابک

تولید چابک، واژه­ای است که برای سازمانی به کار می­رود که از فرآیند­ها، ابزارها و آموزش، به نحوی استفاده می­کند تا بتواند به سرعت به نیاز­های مشتری و تغییرات پاسخ­دهد. حال آنکه هزینه­ها و کیفیت را حفظ کرده­است.

فاکتور توانمند ساز برای تولید چابک استفاده از یک پایگاه داده مشترک برای قطعات و تولید است.

تولید چابک، به عنوان گام بعدی تولید باریک در تکامل تولید در نظر گرفته می­شود. تفاوت بارز این دو رویکرد مشابه تفاوت یک انسان لاغر با یک انسان ورزشکار است[6].

کارخانه­های فرکتال

مهمترین ویژگی کارخانه­های فرکتال، خودتشابهی و الگو داخل الگو بودن آن­ها است. ایده کارخانه­های فرکتال بر این ویژگی­آن­ها تاکید داد و کارخانه­های تولیدی را پیشنهاد می­دهد که متشکل از اجزا کوچک است- یک موجودیت فرکتال . اولین ویژگی آن­ها خودسازماندهی شدن آن­ها است . آن­ها از متد­های حل مشکل خودشان و راه­حل­های بهینه خودشان برای بهبود فرآیندهایشان استفاده می­کنند. دومین ویژگی آن­ها پویایی آن­هاست به نحوی که می­تواننداطلاعات را از محیط دریافت کرده و خود را سازگار کنند و ویژگی خودتشابهی کارخانه­های فرکتال به معنی آن است که اهداف تک تک آن­ها در اهداف واحدشان نیز نمود پیدا می­کند[7].

تولید هولونی

واژه هولون ریشه در واژه یونانی هولوس به معنی تمام دارد. هولون­ها در تولید دارای دو ویژگی مهم هستند، خودمختار بودن و ماهیت مشارکتی آن­ها. هولون­ها در نواحی که خود در آن حضور دارند با هم ارتباط دارند ضمن اینکه خصوصیت مشارکتی بودن آن­ها بین نواحی نیز نمود پیدا می­کند. در ادامه معماری­های مبتنی بر این تولید آمده است[8].

شکل2.4تولید هولونی ]8[

سیستم­های چندعاملی

سیستم­های چند­عاملی متشکل از عامل­ها و محیطشان است. معمولاً، سیستم­های چند­عاملی بر عامل­های نرم­افزاری تمرکز دارد، هرچند این عامل­ها می­توانند سخت­افزاری نیز باشند. محیط عامل می­تواند دارای ویژگی­هایی نظیر در دسترس­بودن، پویایی، قطعیت، اپیزودیک بودن و … را داشته­باشد. مهمترین ویژگی سیستم­های چندعاملی، خودمختاری، دید محلی، و غیر متمرکز بودن آن­ها است. در ادامه­ نیز چندین معماری مبتنی بر سیستم­های چندعاملی مطرح شده­است[9].

[1] Lean Manufacturing

[2] Agile Manufacturing

[3] Fractal Manufacturing

[4] Holonic Manufacturing

[5] Multi Agent system

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *