مدل‌سازي پويايي شناسي سيستمي در نرم افزار ithink يا STELLA

مؤلفه‌هاي مدل
ساختن مدل در فهم ما از پديده‌هاي دنيايي واقعي نقش مهمي دارد. ما همگي مدل‌هاي ذهني از دنياي اطراف خود مي‌سازيم و مشاهدات خود را بصورت علت و معلوم تجربه مي‌کنيم. مدل‌هاي ذهني ما را قادر مي‌سازند تا مسائل پيچيده‌اي را حل کنيم. مهندسان، زيست‌شناسان و دانشمندان علوم اجتماعي با استفاده از مدل‌سازي مشاهدات خود را بيان مي‌نمايند. با ظهور رايانه‌هاي شخصي و برنامه‌‌نويسي گرافيکي مي‌توانيم مدل‌هاي پيچيده‌تري را از دنياي اطرافمان بسازيم.
اغلب پديده‌هاي دنياي واقعي، پيچيده و به هم وابسته هستند در نتيجه جهت فهم اين پديده‌ها از جزئيات چشم‌پوشي مي‌کنيم و سعي خواهيم کرد مسائل اصلي را مورد توجه قرار دهيم.
ساختن يک مدل را مي‌توان به چند مرحلة عمده تقسيم کرد که در نمودار زیر نمايش داده شده است. وقايع دنياي اطراف ما روابط خاصي را در پديده‌ها نشان مي‌دهند عوامل کليدي مشاهداتمان مي‌توانند ما را ياري سازند تا وقايع را بصورت خلاصه بيان کنيم. نهايتاً ما بايد عوامل تعيين کننده‌اي که روابط بين پديده‌ها را بيان مي‌نمايند مشخص کنيم تا بتوانيم ساختار مدل را شکل دهيم. بعد از اين مرحله مي‌توانيم مدل را اجرا کرده و نتيجه‌گيري کنيم. مي‌توانيم از نتايج بدست آمده از مدل و مقايسه آنها را وقايع ميزان خطاي مدل را مشخص نماييم.

نرم افزار STELLA
STELLA ( که به اسم iThink هم شناخته می شود) یک زبان برنامه نویسی گرافیکی برای مدلسازی دینامیک سیستم ها می باشد که در سال 1985 توسط Barry Richmond معرفی شد.
این برنامه به کاربران اجازه می دهد تا مدلهایی که به صورت گرافیکی ایجاد کرده اند را اجرا کنند. این مدلها توسط چهار بلوک پایه ایجاد می شوند. این نرم افزار توسط کمپانی isee عرضه می شود.
STELLA در دانشگاه ها به عنوان یک ابزار یادگیری مورد استفاده قرار می گیرد و در زمینه های مختلفی از کاربرد صنعتی و تحقیقاتی بکار رفته است. این نرم افزار در بین محققین به عنوان یک ابزار ساده و ارزان مشهور می باشد.

فایل pdf

38 صفحه

 

لینک دانلود

4 دیدگاه دربارهٔ «مدل‌سازي پويايي شناسي سيستمي در نرم افزار ithink يا STELLA»

  1. با سلام. آیا شما پروژه کوچک دانشگاهی برای نوشتن مقاله با متد سیستم داینامیک در نرم افزار STELLA انجام می دهید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *