مزایای بکارگیری داده‌کاوی در مدیریت ارتباط با مشتریان مبتنی بر تلفن همراه

عمده‌ترین مزایای بکارگیری داده‌کاوی در مدیریت ارتباط با مشتریان مبتنی بر تلفن همراه عبارتند از (Ranjan & Bhatnagar, 2008):


افزایش دسترسی‌پذیری به مشتریان با تحلیل‌های بهتر: قابلیت تحرک و جابجایی‌پذیری امکان دسترسی به مشتریان توسط مدیران اجرایی سازمان‌ها را افزایش می‌دهد. این امر فرآیندهای تحلیل را نیز به‌علت دسترسی به داده‌های بیشتر بهبود و ارتقاء می‌بخشد.

بهبود استراتژی بازاریابی: استراتژی بازاریابی نیز بهبود می‌یابد، زیرا مدیران قادر خواهند گردید در جریان برقراری تعاملات با مشتریان به تجزیه و تحلیل داده‌های آنها بپردازند. در نتیجه این امر به جهت انجام تجزیه و تحلیل داده‌ها درست در حضور مشتریان و به‌صورت بلادرنگ، احتمال از دست دادن اطلاعات مرتبط با مشتریان از جانب سازمان کاهش چشمگیری خواهد یافت.

بهبود پیش‌بینی استراتژی بازاریابی جدید: در نتیجه مشاهده تحلیل داده‌های مشتریان بواسطه تلفن همراه، استراتژی بازاریابی به طریقی بهتر و اثربخش‌تر پیاده‌سازی خواهد گردید. این امر بدان معناست که مشتریان واقعی که حقیقتاً خواهان بکارگیری خدمات سازمان بوده ارتباط و تعامل تزدیکی را با سازمان شکل داده و لذا صحت و کارآمدی پیش‌بینی اطلاعات از تحلیل داده‌های مشتریان برای سازمان ارتقاء خواهد یافت.

کاهش زمان زنجیره تامین: زمان یکی از مولفه‌های کلیدی در توسعه و گسترش سازمان‌ها در محیط‌های کسب و کار امروزی محسوب می‌شود. تعاملات نزدیکبا مشتریان توسط مدیران از طریق مدیریت ارتباط با مشتریان مبتنی بر تلفن همراه، چرخه زمان فرآیند تولید را کاهش خواهد داد. در نتیجه بکارگیری سیستم mCRM، ایده‌های مشتریان به سهولت توسط سازمان گردآوری گردیده و بواسطه تجزیه و تحلیل قابلیت‌های کاربری این ایده‌ها بواسطه بکارگیری تکنیک‌های داده‌کاوی، مدیران کسب و کار می‌توانند آنها را جهت شکل‌دهی استراتژی‌های سازمانی مورد بهره‌برداری و استفاده قرار دهند. به‌طور کلی تحلیل‌های زنجیره تامین بواسطه بکارگیری تکنیک‌های داده‌کاوی در سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان مبتنی بر تلفن همراه، قابلیت‌های کارکردی مطلوب‌تر و اثربخش‌تری خواهد یافت.

بهبود پیشرفت‌های تکنولوژیکی گسترش توانمندی‌های حوزه فناوری اطلاعات به‌عنوان مولفه‌ای جهت ارتقای کیفیت تولیدات: شبکه بی‌سیم سازمان، پیاده‌سازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان مبتنی بر تلفن همراه را امکان‌پذیر می‌سازد. این امر نیازمند برخورداری از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات مطلوب و کارآمدمی‌باشد. مزایای برخورداری از قابلیت‌های فناوری اطلاعات در حوزه‌های کارکردی سازمان، به بهبود و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی آن سازمان منجر خواهد گردید.

بهبود جذب مشتریان: قابلیت تحرک‌پذیری، مدیران ارشد سازمان را قادر می‌سازد تا مکان‌های مختلفی را مورد بازدید قرار داده و با افراد گوناگون و متعددی ارتباط برقرار نمایند. این امر سازمان را نسبت به شکل‌دهی پایگاه مشتریان جدید توانمند خواهد نمود. فرآیند جذب مشتریان می‌تواند بواسطه بکارگیری مدیریت ارتباط با مشتریان مبتنی بر تلفن همراه ارتقاء و بهبود یابد. از طرفی، بکارگیری داده‌کاوی نیز تحلیل حجم بالایی از داده‌های مشتریان را ممکن ساخته و در نتیجه استراتژی‌های بازاریابی بیشتری را به‌منظور جذب مشتریان جدید مطرح می‌سازد.

افزایش فروش متقاطع: فروش متقاطع سازمان به‌طور چشمگیری تحت تاثیر قضاوت گروه‌های مشتریان و توالی محصولات می‌باشد. مدلسازی الگوریتم‌های داده‌کاوی امکان بخش‌بندی پایگاه مشتریان را بر اساس ترجیحات آنها در مورد محصولات سازمان فراهم می‌آورد. این امر زمینه‌ساز بهبود فروش متقاطع سازمان نیز خواهد بود. تکنیک‌هایی همچون خوشه‌بندی، دسته‌بندی و مرتبط‌سازی در رفع چالش‌های فروش متقاطع کاربرد دارد.

بهبود کارآمدی: بهبود کارایی سازمان مستقیماً تحت تاثیر فاصله میان تولیدکننده و مشتری می‌باشد. مدیریت ارتباط با مشتریان مبتنی بر تلفن همراه، این فاصله را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. در نتیجه مشتریان می‌توانند ایده‌های کاربردی‌تری را در راستای ارتقای کیفیت محصولات و بواسطه برقراری تعاملات مستمر با مدیران سازمان مطرح نمایند.

بهبود رتبه‌بندی مشتریان: تکنیک‌های تحلیلی داده‌کاوی جهت رتبه‌بندی اثربخش‌تر مشتریان سازمان قابل بکارگیری خواهد بود. ابزارهای داده‌کاوی به مدیران سازمانی جهت دسته‌بندی مشتریان بر اساس رتبه آنها کمک می‌نماید، که در نتیجه به اتخاذ تصمیمات استراتژیک کارآمدتر و اثربخش‌تر توسط مدیران سازمان منجر خواهد گردید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *