سيستم هاي اطلاعاتي

نسل های سيستم هاي اطلاعاتي که تا كنون به وجود آمده اند[3و7و8]
• نسل اول: نرم افزارهاي منفرد
• نسل دوم: سيستم هاي ERP
• نسل سوم: سيستمهاي WFM
• نسل چهارم: سيستمهاي مديريت فرايندهاي كاري (BPMS)

نسل اول: نرم افزارهاي سنتي و قديمي

• نرم افزارهاي تك كاربره و منفرد(single) مدت زمان زيادي جهت پشتيباني از فرآيندهاي سازماني شركتها به كار گرفته شده اند.
• تا حدود سال 1990 پشتيباني از فرايندهاي كاري بطور معمول توسط اين برنامه هاي كاربردي انجام مي شد – بصورتي كه امروزه از آنها به عنوان نرم افزارهاي سنتي و قديمي ياد مي شود
• هنوز تعداد زيادي از شركتها جهت انجام امور اساسي خود از جمله كنترل فرآيند فروش كالاها ، حسابداري و سيستم انجام معاملات از اينگونه نرم افزارها استفاده مي كنند.
• اين نرم افزارها احتياجات جديد مورد نياز را برآورده نمي سازند، احتياجاتي از قبيل قابليت انعطاف ، تغيير سريع و شفافيت.
• يك سازمان با تعداد زيادي از اين قبيل نرم افزارها به سادگي قابليت تغيير فرآيندهاي سازماني خود را ندارد
• فرآيندها نمي توانند از منطق ثابت برنامه هاي پشتيباني كننده عبور كنند و حتي روالهاي كاري اين فرايندها قابليت اصلاح و انعطاف ندارند، چه برسد به اينكه بخواهند منطبق بر نيازهاي خاص و جديد شوند.

نسل دوم : سيستم هاي برنامه ریزی منابع سازمان – ERP

• بعد از دهه 1990 پكيجهاي ERP مانند SAP ، Peoplesoft ، و Oracle Financials به عنوان نرم افزارهاي در سطح مديريت فروش رفتند و به عنوان نرم افزاري كه ميتوانند تعداد زيادي و يا حتي اكثر احتياجات شركتها را برآورده كنند معرفي شدند.
• سيستم هاي ERP قرار بود قابل اطمينان و كارا ، با قابليت انعطاف ، سريع و شفاف باشند. در واقع نيز اين سيستم ها نسبت به سيستمهاي قديمي با قابليت انعطاف بيشتر و با قابليت انطباق سريع بودند و در ضمن آنها از عهده پيچيدگي و وابستگي فرآيندهاي سازمانها بر آمده بودند.
• اما طبق گزارشات و نتايج عملي بدست آمده، تعداد كمي از سازمانها و شركتها انتظاراتي را كه از پروژه هايERP داشته اند را بدست آورده اند، حتي بوجود آورندگان سيستمهاي ERP ايجاد نسل جديد اين گونه سيستمهاي را در دستور كار دارند.
• در عمل سيستمهاي ERP هيچكدام از قابليتهاي وضوح و قابليت انعطاف سريع را برآورده نكردند. مضاف بر اينكه به دليل هزينه زياد پياده سازي سيستم هاي متفاوت نرم افزاري ERP عملكرد آنها در مواجهه با فرآيندهاي كاري متوقف شد.

نسل سوم : سيستمهاي مدیریت گردش کار – WFM

• سيستمهاي گردش كاري يكي از راه حلهاي ديگري است كه تاكنون ارائه شده است.اين سيستمها مبتني بر زيست چرخ مستندسازي و عمليات بر اساس فرمهاي اطلاعاتي است
• بصورت كلي اين سيستمها از فرآيندهاي دفتري، استاتيك و خوش تعريف پشتيباني مي كنند. از آنجايي كه فرآيندها بصورت واضح و آشكار در نرم افزار بيان مي شوند اين نرم افزارها شفافيت و وضوح را برآورده مي سازند
• اين نرم افزارها قابليت تغيير و بروزرساني سريعي دارند به خاطر اينكه آنها تعاريفي را ايجاد مي كننده كه به راحتي و سرعت قابل تغييرند.
• محدوديت اصلي كه اينگونه سيستمها دارند عدم يكپارچه سازي است: در ضمينه ارتباط اين نوع سيستمها با يكديگر ضعف وجود دارد.
• برنامه هاي پياده سازي بر مبناي جريان كار وابسته به كسب و كاري هستند كه براي آن كسب و كار بوجود آمده اند و به راحتي قابل بكارگيري در مورد مشتريان ، تأمين كنندگان و شركاي تجاري ديگر نمي باشند.

نسل چهارم : سيستمهاي مديريت فرايندهاي كسب و كار BPMS –

• همه راهها در حال منتهي شدن به سيستم مديريت فرآيندهاي سازماني به عنوان هسته سيستم هاي سازماني آينده هستند .
• نسل جديدي از سيستمها در حال ظهور مي باشند که هدف اصلي آنها هماهنگ کردن فرآيندها با کار ديگران است , شعار اصلي آنها اين است که “جزئي از سيستم يا افراد آنها باشيم”.
• اين سيستم ها كه از سال 2005 به بعد در حال فراگير شدن هستند اكثر مبتني بر تكنولوژي و پروتكل هاي معماري سرويس گرا هستند.
• دلیل استفاده این سیستم ها از معماری سرویس گرا قابلیت بالای انعطاف پذیری و استفاده مجدد این معماری است که در مباحث مدیریت فرایندهای کاری مورد نیاز است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *