مثالهایی کاربردی از سیستم فازی در صنعت

fig3

ماشین شستشوی فازی

ماشین های شستشوی فازی اولین محصول مصرفی بودند که از سیستم های فازی استفاده کردند.این ماشین ها اولین بار توسط شرکت ماتسوشیتا در ژاپن در سال 1990 عرضه شدند. آنها از سیستم فازی برای تنظیم اتوماتیک تعداد دورهای مناسب مطابق با نوع و میزان کثیفی و حجم لباس استفاده می کردند. به طور دقیق تر سیستم فازی مورد استفاده یک سیستم سه ورودی ، یک خروجی است که سه ورودی فوق ، نوع کثیفی و مقدار اندازه گیری شده کثیفی و حجم لباس بوده و خروجی تعداد دورهای مناسب شستشو می باشد.

بعنوان ورودی “سنسورهایی” در این سیستم تعبیه شده ، این سنسورها که از نوع نوری می باشند، میزان نوری را که از طرف مقابل ساطع شده و از آب عبور کرده ، اندازه گیری می نمایند. سنسور نوری همچنین می تواند معین کند که نوع کثیفی چیست ، لباس گل آلود است با چرب ؟ گل در آب سریعتر حل می شود ،بنابراین اگر نور دریافتی به سرعت کاهش پیدا کند ، در آن صورت لباس گل آلود است ، در حالی که اگر لباس روغنی باشد ، کندتر در آب حل شده و کاهش نور دریافتی کندتر خواهد بود . ماشین همچنین دارای یک سنسور بار می باشد که حجم لباس ها را ثبت می کند. واضح است که تعداد لباس های بیشتر زمان بیشتری برای شستشو لازم دارد. موارد فوق را می توان در تعدادی قاعده اگر _ آنگاه فازی برای ساخت یک سیستم فازی خلاصه کرد.


محصولات مرتبط

blank blank

 تثبیت کننده ی تصویر دیجیتال

هر کس با یک دوربین فیلم برداری کار کرده باشد ، می داند که فیلمبرداری بدون لرزش دست کار مشکلی است، برای تصحیح خطای ناشی از لرزش دست نوع جدیدی از دوربین ها به بازار عرضه شده است . این نوع دوربین ها که بر اساس سیستم های فازی می باشند تثبیت کننده ی تصویر دیجیتال نامیده شده اند .این سیستم ها بر اساس قواعد “هیوریستیک”[1] زیر ساخته شده اند:

  1. اگر تمامی نقاط تصویر به یک جهت حرکت کرده اند آنگاه دست لرزش داشته است.
  2. اگر فقط تعدادی از نقاط تصویر حرکت کرده است ، آنگاه دست لرزش نداشته است.

 

توضیح اینکه در این سیستم ، تثبیت کننده ، فریم فعلی را با تصاویر قبل در حافظه مقایسه می کند ، اگر کل تصویر جابجا شده باشد آنگاه دست لرزش داشته و سیستم فازی فریم را تصحیح می کند . در غیر این صورت تغییری در فریم نمی دهد. بنابراین اگر یک ماشین داخل تصویر باشد آنگاه فقط بخشی از تصویر حرکت داشته و سیستم فازی حتی اگر دست نیز لرزش داشته باشد برای تصحیح آن اقدامی نمی کند.

 

اولین  کاربردهای شبکه های عصبی- فازی برای کالاهای مربوط به مصرف کنندگان در بازارهای کره و ژاپن در سال 1991 پدیدار شد . برخی از نمونه های اینگونه کالا ها عبارتند از : تهویه کننده هوا ، فرشهای الکتریکی ، پنکه های الکتریکی ، دیگ حرارتی الکتریکی ، بخاری های الکتریکی رومیزی ، بخاری های بادبزن نفتی دودکش دار ، اجاق مایکرویو ، یخچالها ، پلوپز ، جاروبرقی ، ماشینهای لباسشویی ، خشک کننده لباس ، ماشین فتوکپی ، کلمه پردازها .

ایده استفاده از شبکه های عصبی برای طراحی توابع عضویت توسط تاکاگی و هایاشی پیشنهاد گردید و این ایده توسط توسط کاربردهایی از روش گرادیان نزولی برای تنظیم پارامترها ، که شکل و موقعیت توابع عضویت را تعریف می کرد ، دنبال شد . این روش به طور گسترده برای توابع عضویت مثلثی ، توابع عضویت گوسین ، توابع عضویت حلقوی و توابع عضویت زنگوله شکل مورد استفاده قرار میگیرد .شکل های ساده توابع عضویت همچون مثلثی ها بیشتر برای تولیدات واقعی به کار می روند . مرکز و پهنا توابع عضویت بوسیله روش گرادیان تنظیم می شود و خطای بین خروجی سیستم فازی واقعی و خروجی دلخواه را کاهش می دهد .

کاربرد سیستم های خبره

سیستم های خبره در زمینه های مختلفی از جمله صنعت،تجارت و کاربردهای مالی مفید می باشند.در واقع،زمینه های مختلف کاربرد سیستم خبره ،امروزه چنان گسترده است که تقریباً در انجام هر تصمیمی که توسط انسان گرفته می شود موفق هستند.بیشترین کاربردها در ذیل برحسب وظایف طبقه بندی شده اند:

سیستم های تشخیص : مثال در پزشکی،مهندسی و نرم افزار تشخیص الگو.

سیستم های طراحی و زمانبندی : مثال در برنامه ریزی اتوماتیک،حرکت ربات،استراتژی نظامی و حتی ساعت حرکت قطار.

سیستم های مفسر : سیستم هایی هستند که شرح مشاهدات را برعهده دارند.مانند سیستم های مراقبت یا سیستم های تشخیص گفتار.

سیستم های پیش بینی : مانند پیش بینی ترافیک یا پیش بینی وضع هوا.

 

امروزه زمینه های کاربردی جدیدی ایجاد شده که به خوبی خود را با سیستم های خبره وفق می دهند.این ها عبارتند از :نشر دانش،سیستم های کمک آموزشی،ابزارهای اینترنت،وب و غیره. جدول زیر مثالی از کاربردهای سیستم های خبره را شرح می دهد .

کاربرد سیستم تشریح تخصص سیستم خبره
مشاوره در VAT ترجمه و توضیح داده های حساس را انجام می دهد. تفسیر
DART-توسط دولت آمریکا در جنگ خلیج برای نقشه مسیر انتقال سربازان و مهمات استفاده شد. عملیات طراحی را انجام می دهد. تشخیص
کاربرد سیستم تشریح. تخصص سیستم خبره
XCON- برای طراحی و شکل دادن به سفارشات مشتریان در کامپیوترهای VAX. شکل دادن به اشیا طبق مدل طراحی
PROSPECTOR-یک سیستم کشف معدن که می تواند محل معادن را در نواحی مختلف تخمین بزند. به چیزهایی نظیر نتایج وضعیت ها و یا حوادث اشاره می کند. پیش بینی
FRAUDWATCH-این سیستم در بانک بارکلیز برای تشخیص کارت های اعتباری تقلبی استفاده می شود. این سیستم نمایش اکثراً برای نظارت و مواظبت بر علیه متجاوزان بکار می رود. نمایش
GUIDON-یک سیستم برای آموزش مسائل و مشکلات. شناسایی دانش آموزان خاطی و آموزش آنها. آموزش
VM-یک سیستم که بیماران را در بخش پرستاری نشان می دهد و طرز مداوای بیماران را کنترل می کند.این سیستم حالت بیمار را شرح می دهد و بنابر اطلاعات،هر خطری که بیمار را تهدید می کند تشخیص داده و راه درمان مفید را پیشنهاد می دهد. تشخیص،پیش بینی و نمایش رفتار سیستم را برعهده دارد. کنترل
TQMSTUNE-سیستمی است که معایب و خرابی خای سیستم را تشخیص داده،سپس روش های ترمیم را ارائه می کند. تولید روش های ترمیم معایب و خرابی های سیستم. تعمیر
ONOCIN-یک سیستم که به پیدا کردن معایب و رفع آن کمک می کند. تولید روش هایی برای رفع خرابی های سیستم. اشکال زدایی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *