وقتی که می خواهیم به صورت تحلیلی از مطلب استفاده کنیم باید از Symbolic Math Toolbox استفاده کنیم . این جعبه ابزار مجموعه ای از دستورات مطلب است که برای تعریف و کار با متتغیرها به صورت نمادین جمع آوری شده اند.
a=sqrt(sym(2))
f = sym(‘x^2 + x + 1′)
ezplot(f)
دستور dsolve از این جعبه ابزار برای حل معادلات دیفرانسیل استفاده می شود.
dsolve(‘Dy=x’)
ans =
x*t+C1
حتما می دانید که عملگر D هم ارز با dy / dx است و هدف ازدستور بالا یافتن جواب معادله dy/dx=x ؟!
متغیر پیش فرض این دستور t است بنابراین x در دستور بالا به صورت یک ثابت عمل می کند.
dsolve(‘Dy=x’,’x’)
ans =
1/2*x^2+C1
پس هنگامی که متغیر مستقل معادله، t نباشد حتما باید ذکر شود.
در بسیاری از موارد جواب خصوصی معادله مورد نیاز است؛ فرض کنید بخواهیم معادله D2y=x را حل کنیم بطوریکه
y(1)=3
y(2)=5
برای اینکار از این حالت دستور dsolve استفاده می کنیم
dsolve(‘D2y=x’,’y(1)=3,y(2)=5′, ‘x’)
شکل کلی استفاده از این دستور یکی از اشکال زیر است که با هم معادل هستند
r = dsolve(‘eq1,eq2,…’, ‘cond1,cond2,…’, ‘v’)
r = dsolve(‘eq1′,’eq2′,…,’cond1′,’cond2′,…,’v’)
منظور از v متغیر مستقل، cond شرط اولیه و eq معادله دفرانسیل مورد نظر است.
فزض کنید بخواهیم دستگاه معادلات دیفرانسیل زیر را حل کنیم(متغیر مستقل را t فرض کنید).
Dx = y
Dy=-x
به این صورت عمل می کنیم
r=dsolve(‘Dx = y’, ‘Dy = -x’)
برای افزایش معلومات استفاده میکنم.
من استاد در کورس استم و از این معلومات استفاده میکنم.