ADVISOR چیست و چه کسی می تواند از استفاده از آن سود ببرد؟
ADVISOR، شبیه ساز پیشرفته خودرو NREL، مجموعه ای از مدل، داده و فایل های متنی اسکریپت برای استفاده در متلب و سیمولینک است. ADVISOR برای تحلیل های سریع عملکرد و صرفه سوخت خودروهای معمولی، الکتریکی و هیبریدی طراحی شده است. ADVISOR همچنین ستون فقراتی برای شبیه سازی های دقیق و جزئی، و تحلیل اجزای پیشرانه تعریف شده توسط کاربر ارائه می دهد؛ یک نقطه شروع از داده های تایید شده خودرو و الگوریتم هایی که از آن ها می توان از انعطاف پذیری مدل سازی سیمولینک و قدرت تحلیل متلب، بهره کامل را برد.
شما می توانید از ADVISOR سود ببرید اگر بخواهید:
- صرفه سوخت خودرویی که هنوز تولید نشده را تخمین بزنید.
- در مورد چگونگی مصرف ( و هدر رفت) انرژی اجزاء پیشرانه خودروهای معمولی، الکتریکی و هیبریدی اطلاعات کسب کنید.
- انتشار گازها از اگزوز را در یک تعداد از چرخه ها، به صورت نسبی مقایسه کنید.
- راهبرد مدیریت انرژی مبدل سوخت خودروهای هیبریدی را ارزیابی کنید.
- نسبت دنده را در سیستم انتقال قدرت خود بهینه کنید تا مصرف سوخت را به کمترین میزان رسانده، و یا عملکرد را بیشینه کند.
مدل های ADVISOR به شرح زیرند:
- عمدتا تجربی و آزمایشی، مبتنی بر روابط ورودی/خروجی اندازه گیری شده اجزای پیشرانه در آزمایشگاه
- شبه استاتیک، با استفاده از داده های جمع آوری شده در حالت ماندگار ( برای مثال، گشتاور و سرعت ثابت) ارزیابی ها و اصلاح اثرات زودگذر آن ها مانند اینرسی چرخشی اجزای پیشرانه.
ADVISOR به صورت مقدماتی در نوامبر 1994 برناکمه نویسی و مورد استفاده قرار گرفت. از آن زمان به بعد، در هر جای مورد نیاز مورد اصلاح قرار گرفت تا به مدیریت سیستم زیرقرارداد های نیروی محرکه خودروهای هیبریدی وزارت انرژی ایلات متحده، کمک کند. تنها در ژانویه 1998، یک تلاش توسعه هماهنگ برای ساماندهی و مستند کردن ADVISOR صورت گرفت. از آن زمان تا کنون، بیش از 4500 نفر، شامل تمامی OEM ها و تامین کنندگان عمده، یک یا بیشتر از یکی از نسخه های ADVISOR را دانلود کرده اند. در حدود کاربران از بخش صنعت بوده و آن ها از دانشگاه ها می باشند. یک لیست کوتاه از کاربران ADVISOR شامل موارد زیر است:
- دایملر کرایسلر[1]
- شرکت فورد موتور[2]
- شرکت جنرال موتورز[3]
- سیستم های خودرو دلفی[4]
- ویستئون[5]
- و صدها مورد دیگر
قابلیت ها و کاربرد های مورد نظر
ADVISOR از فیزیک پایه و عملکرد اندازه گیری شده اجزا، برای مدل سازی خودرو های موجود یا خودرو های آینده استفاده می کند. قدرت واقعی این برنامه در پیش بینی عملکرد خودروهایی است که هنوز تولید نشده اند. این برنامه، به سوال ” چه می شود اگر ما خودرویی را با ویژگی هایی تعیین شده تولید کنیم؟” پاسخ می دهد. ADVISOR معمولا مصرف سوخت، انتشار گاز ها از اگزوز، عملکرد شتاب و توانایی صعود را پیش بینی می کند. به طور کلی، کاربر دو گام را بر می دارد:
- تعریف خودرو با استفاده از اجزاء اندازه گیری شده یا تخمین زده شده و داده های کلی خودرو.
- تجویز یک سرعت در مقابل زمان، در کنار درجه جاده ای که خودرو باید در آن راه بپیماید.
سپس ADVISOR، خودرو را در سرعت های داده شده قرار می دهد و اطمینان حاصل می کند که خودور، چرخه بهترین توانایی های خود و اندازه گیری های مربوط ( یا فرصت انجام این اندازه گیری را ارائه می دهد) به گذر هر گشتاور، سرعت، ولتاژ، جریان، و قدرت از جزئی به جز را دیگر محقق می کند.
ADVISOR به کاربر اجازه می دهد تا پاسخ سوال های زیر را به دست آورد:
- آیا خودرو قادر بود تا رد سرعت داده شده را دنبال کند؟
- در این تلاش، به چه میزان سوخت و/ یا انرژی الکتریکی نیاز بود؟
- وضعیت شارژ باتری ها در طی یک چرخه چقدر نوسان داشت؟
- اوج قدرت تحویل داده شده توسط اجزای پیشرانه به چه میزان بود؟
- توزیع گشتاور و سرعتی که پیستون موتور ارائه داد، چه بود؟
- بازده میانگین سیستم انتقال قدرت به چه میزان بود؟
با تغییر مکرر تعریف خودرو و /یا چرخه هدایت، کاربر می تواند تا یافتن پاسخ پرسش های زیر پیش برود:
- در چه درجه ای از جاده، خودرو می تواند به صورت نامحدود سرعت 55 مایل بر ساعت را حفظ کند؟
- کوچکترین موتوری که من می توانم درون این خودرو جای دهم تا شتاب 0 تا 60 مایل بر ساعت را در 12 ثانیه بپیماید، چیست؟
- آخرین نسبت درایوی که مصرف سوخت را کمینه می کند، اما زمان رسیدن از 40 تا 60 مایل بر ساعت را در زیر 3 ثانیه نگه می دارد، چیست؟
- حساسیت صرفه سوخت به جرم، کشش آیرودینامیکی، یا دیگر متغیر ها یا اجزای خودرو چیست؟
رابط کاربری گرافیکی و دیگر اسکریپت های فایلی ADVISOR، به بسیاری از این سوالات به صورت خودکار پاسخ می دهند، در حالی که برخی دیگر از سوالات، نیازمند برنامه نویسی های سفارشی در بخش کاربر هستند.
از آن جایی که ADVISOR حالت ماژولی دارد، اجزای مدل های ان می توانند به راحتی گسترش یافته و بهبود داده شوند. برای مثال، یک مدل الکتروشیمیایی باتری که با انتشار، قطبش و تاثیرات گرمایی کامل شده است، به راحتی می تواند درون یک خودرو جای داده شود تا با موتوری که از یک نقشه بازده اندازه گیری شده استفاده می کند، کار کند. البته توسعه مدل های دقیق و جدید از اجزای پیشرانه ( یا هر چیز دیگری برای این کار)، نیازمند آشنایی نزدیک با محیط متلب/سیمولینک می باشد.
[1] DaimlerChrysler
[2] Ford Motor Company
[3] General Motors Corp.
[4] Delphi Automotive Systems
[5] Visteon