يكي از موضوعات داغ در رشته كامپيوتر ، موضوع داده هاي بزرگ يا big data مي باشد.
شايد اين سوال براي شما ايجاد شود كه ديتابيس چه اندازه اي داشته باشد تا به عنوان يك big data در نظر گرفته شود؟ هيچ جواب مشخص و سريعي براي اين سوال وجود ندارد. بلكه به طور كلي اين اصلاح (big data) به دنبال يافتن ابزار هاو تكنيك هايي است كه قادر باشد ديتاست هاي بزرگ را هم پردازش كند. برخي از برنامه هاي اين حوزه، چندين ماشين پردازنده را با هم به طور موازي استفاده مي كنند تا بتوانند در مدت زمان قابل قبولي همه داده ها را پردازش كنند.
كاربردهاي بسيار شاخص در اين حوزه در شبكه هاي اجتماعي و موتورهاي جستجو مي باشد. مديران شبكه هاي اجتماعي دوست دارند رفتار كابران خود را مورد تجزيه و تحليل قرار دهند تا آنرا به محتوي مورد علاقه اشان متصل كنند و هم تبليغات مرتبط با آنها را پخش كنند و همانطور كه مي دانيم برخي از اين شبكه هاي اجتماعي بيش از ميليون ها كاربر دارند. مثال بعدي موتورهاي جستجو مي باشند. موتورهاي جستجو هم با سيلي عظيمي از اطلاعات در سايتهاي مختلف در ارتباط هستند، تحليل رفتار كاربر در صفحات نتيجه جستجو به آنها خيلي كمك مي كند تا در جستجوهاي بعدي، نتايج بهتري را به كاربر خود نشان دهند و سطح رضايت او را افزايش دهند.
استاد دکتر محمد علی آبام، استاد دانشگاه صنعتی شریف