فیلترینگ اشتراکی علاوه بر کاربرد وسیع آن و مزایایی که از آن برخوردار است شامل معایبی نیز میباشد که در ادامه به توضیح تعدادی از آنها میپردازیم.
2-10-1- پراکنده بودن داده[1]
وقتی ماتریس کاربران – اقلام پراکنده و سایز آن بزرگ باشد این مشکل به وجود میآید. کاربرانی هستند که به همه اقلام امتیاز ندادهاند و تنها به تعداد کمی از آنها امتیاز دادهاند. بنابراین اقلامی وجود دارند که به اندازه کافی امتیازدهی نشدهاند. در این حالت اندازهگیری شباهت روی تعداد امتیازهای ابراز شده اندکی صورت میپذیرد که قابل اعتماد نمیباشد. یکی از مشکلاتی که به دلیل پراکنده بودن داده به وجود میآید شروع سرد است. یعنی برای کاربری که به تازگی وارد سیستم شده و به اندازه کافی امتیازی به اقلام نداده است نمیتوان پیشنهاد قابل اعتمادی ارائه کرد. همچنین قلم جدیدی که وارد سیستم میشود نیز همین مشکل را دارد. اقلامی که به اندازه کافی امتیاز دریافت نکردهاند برای پیشنهاد قابل اعتماد نمیباشند. به عنوان مثال Movielens برای اجتناب از بروز چنین مشکلی برای کاربران جدید شرط امتیاز دهی به حداقل 15 قلم را در نظر گرفته است.
پژوهشهای زیادی برای رفع این مشکل انجام شده است. که بسیاری از آنها از روشهای موجود در مدل محتوا محور برای پر کردن خانههای بدون رتبه ماتریس امتیازدهی استفاده میکنند .[39,40,41,42,43]
2-10-2- مقیاس پذیری[2]
با زیاد شدن تعداد کاربران و اقلام منابع محاسباتی برای برطرف کردن درخواستهای جدید با کمبود مواجه میشود.
2-10-3- اقلام مشابه[3]
بعضی اقلام شبیه به هم هستند ولی به دلیل تفاوت در نامشان سیستم پیشنهادگر یکسان بودن آنها را نمیتواند تشخیص دهد. بنابراین با آنها به طور متفاوت برخورد میکند.
2-10-4- گری شیپ[4]
کاربرانی هستند که سلیقهشان موافق یا مخالف با هیچ گروه از کاربران نمیباشد. بنابراین سیستم پیشنهادگر فیلترینگ اشتراکی نمیتواند هیچ منفعتی به آنها برساند.
[1] Sparsity of Data
[2] Scalability
[3] Similar tems
[4] Gray Sheep