ثبت نام دوره آموزشی سیستم های فازی در متلب

fig3

 

در سال 1965 پرفسور”زاده ” استاد ایرانی الاصل دانشگاه کالیفرنیا برکلی اولین مقاله خود در زمینه فازی تحت عنوان مجموعه های فازی (Fuzzy sets) را منتشر کرد، اما هیچکس نمی توانست باور کند که این مقاله جرقه اولیه از یک پرتو جهان بینی جدید در عرصه ریاضیات و اولین قدم در معرفی بینش نو و واقع گرایانه از جهان ، در چارچوب مفاهیمی کاملا بدیع اما بسیار سازگار با طبیعت باشد.

تفکر فازی از دیدگاهی فلسفی نشات می گیرد که سابقه ای چند  هزار ساله و به قدمت فلسفه تاریخ دارد. تفکر فازی با الهام از فلسفه شرقی جهان را همانگونه که هست معرفی می کند.در فلسفه ارسطوئی که در مقابل فلسفه شرق قرار دارد ، همه چیز به دو دسته سیاه و سفید و آری و نه تقسیم می شوند.مفاهیم منطقی و نتایج حاصله از استدلالات منطقی نیز در فلسفه ارسطوئی هیچ گونه حالت میانه ای ندارند. در این فلسفه نمی توان تا اندازه ای راستگو بود و ضمنا کمی هم دروغگو. نمی شود همزمان نسبتا جوان بود و تا اندازه ای هم پیر. در فلسفه ارسطوئی مرزها کاملا مشخص و تعریف شده هستند.

در تفکر فازی مرز مشخصی وجود ندارد و تعلق عناصر مختلف به مفاهیم و موضوعات گوناگون نسبی است. می بینیم که این تفکر تا چه اندازه با طبیعت و سرشت انسان و محیط جهان ما سازگار است. تفکر فازی تعمیم منطق ارسطوئی است. اما نکته مهم آن است که بر اساس این دیدگاه ، ریاضیات کلاسیک نیز که بر منطق ارسطوئی استوار است زیر سوال می رود. از این جاست که مخالفت ها آغاز میشود.

همه چیز در حقیقت ” به طور نسبی” درست یا غلط است. در مورد صحت و سقم پدیده های واقعی همواره درجاتی از “عدم قطعیت” صدق می کند. به عبارت دیگر پدیده های واقعی تنها سیاه یا سفید نیستند بلکه تا اندازه ای “خاکستری” هستند. پدیده های واقعی همواره تا اندازه ای “فازی” ، “مبهم”  و “غیر دقیق” هستند. به این ترتیب در حالی که در تمامی جهان حتی یک پدیده را نمی توان یافت که صد در صد درست یا صد در صد غلط باشد، علم با ابزار ریاضی خود همه پدیده های جهان را این طور بیان می کرد.

برای اینکه کاربرد موضوع را بهتر نشان دهم لازم است اشاره کنم که هم اکنون سیستم های واقعی فازی و یا بسته های نرم افزاری فازی ساخته شده اند. مهندسین ژاپنی اولین محصولات تجاری فازی باهوش را طراحی کردند.  دوربین های فازی، ماشین لباسشویی، اجاق مایکرو و کاربراتور های فازی و صد ها وسیله باهوش دیگر وارد بازار شده اند.

گسترش ایده های فازی در شرق دور و متضاد آن در غرب، دلیل دیگری بر توسعه مرزهای این دیدگاه است. دیدگاه جهانی فازی خود یک دیدگاه تازه جهانی است. این دیدگاه در فلسفه و فرهنگ نیز به اندازه علوم و ریاضیات گسترش یافته است. قدرت دیدگاه جهانی فازی به متفکرینی چون ارسطو و بودا و آینده آن به مباحثی چون قانون، سقط جنین و هوشمندی می رسد. به این ترتیب ممکن است در آینده ما با ماشین های زیرکی به سر بریم که می توانند در هر مسابقه ای ما را شکست دهند.

در این دوره آموزشی با مفاهیم منطق فازی و نحوه کد نویسی فازی در متلب را یاد خواهید گرفت.

هزینه دوره 99 هزارتومان


 

[iphorm id=”53″ name=”سیستم های فازی”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *