يک سيستم نظارت چهره راننده از سه بخش عمده شامل بخش تصويربرداري، بخش سختافزار و پردازنده و بخش نرمافزار هوشمند تشکيل شده است. هر يک از بخشهاي اين سيستم، نقش سازنده و مهمي را در کارايي سيستم دارند و اين بخشها به يکديگر وابستهاند. ميتوان گفت مهمترين بخش سيستم، بخش نرمافزار هوشمند است که به عنوان مغز متفکر و مرکز کنترل سيستم عمل ميکند. ساير بخشهاي سيستم شامل بخش تصويربرداري و بخش سختافزار و پردازنده بايد متناسب با الگوريتمهاي بخش نرمافزار هوشمند انتخاب شده و مورد استفاده قرار گيرند.
1-1-1- تصويربرداري
بخش تصويربرداري شامل نورپردازي[1]، دوربين و در صورت لزوم فيلتر نوري، کارت اخذ تصوير[2] و کنترلکننده[3] است. چون سيستم نظارت چهره راننده بايد در تمام شرايط نوري کار کند، نورپردازي و انتخاب دوربين يکي از مهمترين بخشهاي آن محسوب ميشود. ابزار نورپردازي بايد ضمن فراهم کردن نور کافي در محيط، باعث آزار چشم راننده نشود. به همين دليل معمولا از طيف مادون قرمز[4] (IR) در نورپردازي استفاده ميشود. بنابراين دوربين بايد بر اساس طيف نورپردازي انتخاب شود. البته از طيف مرئي نيز در سيستمهاي نظارت چهره راننده استفاده شده است. اما به دليل نياز به نورپردازي چهره در شب و مزاحمت نور مرئي براي چشم راننده، به نظر ميرسد در شرايط واقعي استفاده از طيف مرئي چندان مناسب نباشد.
توجه به اين موضوع بسيار لازم به نظر ميرسد که نورپردازي در طيف مادون قرمز بايد براساس استاندارد ICE 825-1 انجام گيرد تا به چشم (به خصوص شبکيه) آسيب وارد نشود [19]. بر اساس اين استاندارد حداکثر توان نور مادون قرمز براي نورپردازي چهره تعيين ميگردد.
در برخي سيستمها، براي کاهش حجم محاسبات بخش نرمافزار هوشمند، از نورپردازي پالسي طيف مادون قرمز استفاده شده است [6, 20-23]. اين روش امکان آشکارسازي سريع چشم را فراهم ميکند. معمولا در نورپردازي پالسي[5] براي همزمانسازي[6] نورپردازي و تصويربرداري از کنترلکننده استفاده ميشود. در اين حالت کنترلکننده روشن شدن منبع (منابع) نور و لحظه بازشدن دهانه ديافراگم دوربين را تنظيم ميکند. از مزاياي نورپردازي پالسي نسبت به نورپردازي معمولي ميتوان به کاهش تاثير نويز محيط در تصوير و همچنين کاهش توان مصرفي منبع نور اشاره کرد [20].
1-1-2- سختافزار و پردازنده
بخش سختافزار و پردازنده شامل بورد سختافزاري، يک يا چند پردازنده و رابط انسان و ماشين[7] (HMI) است. در سيستمهاي واقعي، بخش سختافزار و پردازنده بايد به شکل سيستم تعبيهشده[8] و تا حد امکان ارزان قيمت باشد. پردازنده سيستم ميتواند يکي از انواع ريزپردازندههاي معمولي[9] [20]، پردازندههاي سيگنال ديجيتال[10] (DSP) [24]، مدارات FPGA[11] [25, 26] و مدارات مجتمع خاص منظوره[12] (ASIC) يا ترکيبي از آنها باشد.
در سيستم نظارت چهره راننده، بيشتر حجم محاسبات مربوط به عمليات پردازش تصوير براي تحليل و تفسير چهره است. استفاده از ريزپردازندههاي معمولي با وجود قابليت انعطافپذيري[13] در ايجاد تغييرات نرمافزاري، براي اين منظور چندان مناسب نيست. چرا که معمولا در اين حالت سيستم بلادرنگ نخواهد شد. استفاده از مدارات مجتمع خاص منظوره (ASIC) با وجود کارايي بسيار بالا، به دليل هزينه زياد نامناسب است. ضمن اينکه ASIC قابليت انعطافپذيري ندارد. DSP و FPGA نسبت به ريزپردازندههاي معمولي سريعتر و از ASIC کندتر هستند، اما مهمترين مزيت آنها نسبت به ASIC، قابليت انعطافپذيري است. انعطافپذيري در DSP از طريق نرمافزاري و در FPGA از طريق سختافزاري ميسر است. به همين دليل در سيستمهاي واقعي معمولا از DSP يا FPGA استفاده ميشود.
بخشي از رابط انسان و ماشين (HMI) مانند بخش اعلام هشدار و ابزار تنظيم سيستم، در قالب بخش سختافزار ظاهر ميشود. اما کنترل هوشمند اين بخش به شکل نرمافزاري و از طريق الگوريتمهاي تصميمگيري براي توليد خروجي انجام ميگيرد.
1-1-3- نرمافزار هوشمند
بخش نرمافزار هوشمند يک سيستم نظارت چهره راننده به دو بخش اصلي قابل تقسيم است: الگوريتمهاي پردازش تصوير و الگوريتمهاي تشخيص و تصميمگيري. در واقع بخش نرمافزار هوشمند، مهمترين بخش يک سيستم نظارت چهره راننده ميباشد.
عمده اهداف در الگوريتمهاي پردازش تصوير عبارتند از: پيشپردازش تصوير، آشکارسازي و رديابي چهره، آشکارسازي و رديابي چشم و ساير اجزاي چهره و استخراج ويژگيهاي مناسب از چهره و اجزاي آن. در واقع الگوريتمهاي پردازش تصوير بخش اصلي سيستمهاي نظارت چهره راننده را تشکيل ميدهند. اين الگوريتمها معمولا حجم حافظه زيادي احتياج داشته و بار محاسباتي زيادي به پردازنده و سختافزار وارد ميکنند. براي طراحي يک سيستم دقيق و بلادرنگ، تمرکز طراحي بايد بر روي اين الگوريتمها باشد.
پس از استخراج ويژگيهاي مناسب از تصوير، الگوريتمهاي تشخيص و تصميمگيري بر اساس اين ويژگيها ميزان خستگي و عدم تمرکز حواس راننده را تعيين و تصميم مناسب را براي خروجي سيستم اتخاذ ميکنند. الگوريتمهاي تشخيص و تصميمگيري از اين لحاظ اهميت دارند که بايد قادر به تشخيص به موقع خستگي و عدم تمرکز حواس راننده باشند و تصميمگيري مناسب را براي توليد خروجي سيستم انجام دهند. هر چه الگوريتم تشخيص بتواند در مدت زمان کوتاهتري وقوع خوابآلودگي يا عدم تمرکز حواس راننده را تشخيص دهد، سيستم کارايي بيشتري خواهد داشت. ضمن اين که پس از تشخيص، تصميمگيري در مورد نحوه عملکرد سيستم براي توليد خروجي از اهميت زيادي برخوردار است. بخشي از رابط انسان و ماشين (HMI) به شکل نرمافزاري و در قالب الگوريتم تصميمگيري براي توليد خروجي است.
[1] Illumination
[2] Frame Grabber
[3] Controller
[4] Infrared (IR)
[5] Pulsed Illumination
[6] Synchronization
[7] Human-Machine Interface (HMI)
[8] Embedded System
[9] General Micro Processor
[10] Digital Signal Processor (DSP)
[11] Field Programmable Gate Array (FPGA)
[12] Application Specific Integrated Circuit (ASIC)
[13] Flexibility